Viisi pakollista digitaalisen markkinoinnin mittaria kaikille yrityksille

Viisi pakollista digitaalisen markkinoinnin mittaria kaikille yrityksille

Meistä jokainen on varmaankin kuullut jossain vanhan suomalaisen bisnesviisauden "Sitä saat, mitä mittaat". Eli kun haluamme lisää myyntiä verkossa tai verkon kautta, meidän tulee valita toiminnallemme mittareita, jotka ohjaavat toimintaamme kohti myynnin kasvua. Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, mutta...

Tehokasta ja tuloksellista digimarkkinointia on ei ole mahdollista tehdä, jos emme ota web-analytiikkaa osaksi digitaalisen markkinoinnin toteutusta.

Tässä artikkelissa listataan viisi tuttua digitaalisen markkinoinnin mittaria, jotka kannattaa ottaa käyttöön isompien tavoitteiden rinnalle. Tai käytännössä selittämään niitä.

On hieman makuasia, mihin hierarkiaan kukakin yleensä liiketoimintatavoitteitaan rakentaa. Tavallisesti tietysti myynti ja myynnin kasvu on olennainen liiketoimintatavoite. Tähän yhteyteen rakennetaan usein avainmittareita (KPI, Key Performance Indicators), kuten esimerkiksi verkkokaupan ostosten lukumäärän kasvu.

Toimintaa ohjaamaan tarvitaan kuitenkin tarkempia mittareita eli tapoja mitata, miten hyvin toimenpiteemme toimivat. Ja mihin suuntaan kehitys ylipäätänsä tapahtuu. Esimerkiksi verkkosivuston kävijämäärät, sosiaalisen median tilien seuraajat tai sähköpostikampanjoiden avausprosentit.

Digitaalisen kasvumarkkinoinnin tai yksittäisten toimenpiteiden suorituskykyä ja tuloksia voi arvioida ja mitata monella tapaa. Määrittele, mikä tieto on olennaista omalle liiketoiminnallesi. Näistä viidestä mittarista kannattaa kenties aloittaa:

1.Asiakashankintakustannus (Customer Acquisition Cost, CAC)

Asiakashankintakustannus (CAC) on olennainen digitaalisen markkinoinnin mittari, joka laskee keskimääräisen kustannuksen uuden asiakkaan hankkimiseksi. Data tarjoaa tietoa markkinointi- ja myyntistrategioiden tehokkuudesta. CAC lasketaan jakamalla kaikki asiakashankintaan liittyvät kulut uusien asiakkaiden määrällä tietyllä ajanjaksolla. Esimerkiksi, jos käytät kuukaudessa 5000 euroa ja hankit 50 uutta asiakasta, mittarin tunnusluku on 100 euroa.

CAC = Markkinoinnin kustannukset / uusien asiakkaiden määrä,
jossa markkinoinnin kustannukset = kampanjan kulut + mainostoimistopalkkiot + ohjelmat/järjestelmät + muut toimenpiteeseen kohdistettavat kulut


2. Asiakkuuden elinkaaren arvo (Customer Lifetime Value, CLV)

Asiakkaan elinkaaren arvo (CLV) voi olla historiallinen (kaikkien tulojen summa, jotka asiakas on tehnyt ostoksista) tai ennakoiva (yrityksesi odottama kokonaisliikevaihto tämän asiakkaan kanssa). CLV on mittarina tärkeä ohjattaessa markkinointi- ja myyntiresursseja, auttaen yrityksiä tekemään perusteltuja päätöksiä asiakashankinnasta, asiakkaiden säilyttämisestä ja uskollisuusohjelmista. Se korostaa pitkäaikaisten asiakassuhteiden merkitystä kestävälle liikevaihdon kasvulle.

CLV = Keskimääräinen ostos/tilaus (EUR) x keskimääräinen ostotiheys x asiakkuuden kesto


3. Konversioprosentti (Conversion Rate, CVR)

Konversioaste (CVR) on yksinkertainen mutta tärkeä digitaalisen markkinoinnin suoritusmittari. Konversioaste on prosenttiosuus verkkosivuston kävijöistä, jotka suorittavat halutun toiminnon (ostos, materiaalin lataus, yhteydenottolomakkeen lähettäminen).

Konversioprosentti = Konversioiden määrä / Sivuston kävijöiden kokonaismäärä x 100


4. Markkinoinnin kannattavuus (Marketing Return on Investment, MROI)

ROI on kaikille tuttu KPI-mittari. Ja tottakai, tämä voidaan ulottaa koskemaan myös markkinointia ja/tai sen yksittäistä osa-aluetta (esimerkiksi digitaalinen markkinointi). Kuten tiedämme, sijoitetun pääoman tuotto on suoritusmittari, jota käytetään arvioimaan tietyn sijoituksen tehokkuutta.

MROI = (Markkinoinnin tuotto – Markkinointikustannukset / Markkinointikustannukset x100


5. Klikkausprosentti (Click-Through Rate, CTR)

Ehkä legendaarisin digimainonnan mittari on mainosten klikkausprosentti. Klikkausprosentti on käyttäjien suhde, jotka klikkaavat linkkiä kokonaiskäyttäjien määrään, jotka näkevät sen. Esimerkiksi, Google Ads -kampanjassa, jos mainoksesi näytetään 1000 kertaa ja se saa 100 klikkausta, CTR on 10%.
Tämä tarkoittaa, että 10% niistä käyttäjistä, jotka näkivät mainoksesi, tekivät halutun toimenpiteen ja klikkasivat sitä. Korkea CTR osoittaa, että mainoksesi resonoi kohdeyleisösi kanssa ja kasvattaa verkkosivustollesi suuntautuvaa liikennettä. Kaiken kaikkiaan CTR on arvokas mittari, jonka avulla voit optimoida mainoskampanjoitasi parempien tulosten saavuttamiseksi.

CTR = (Mainosklikkausten määrä / Mainosten näyttökertojen määrä) x 100

Kasvuun johtavaa digitaalista markkinointia ei voi tehdä ilman mittareita, dataa ja analytiikkaa. Tutustu meidän lähestymistapaamme kasvun mittaamisesta esimerkiksi täältä.

Varaa verkkotapaaminen

Tarvitsetko apua yrityksesi myynnin kasvun pullonkaulojen tunnistamiseen tai ratkaisemiseen? Avaa kalenterini ja varaa sieltä sinulle sopivin aika, niin jutellaan lisää. 

Lue vielä nämä

Lahtelaiset yritykset, huomio!

Lahden kaupunki myöntää myynnin ja markkinoinnin yrityspalveluseteleitä enintään 35:lle lahtelaiselle mikro- tai pienyritykselle (1-49 työntekijää työllistävä) myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.

Lue artikkeli
digitaalinen markkinointi

Miten tehdään tehokasta digitaalista markkinointia? 

Vastaus on yksinkertainen. Se on kiteytettävissä yhteen lauseeseen: Do the Right Things Right. Sama suomeksi. Tee oikeita asioita oikealla tavalla. Kuulostaa liian yksinkertaiselta, mutta niin sen pitääkin. Markkinoinnista ei tarvitse tehdä vaikeampaa kuin se onkaan. Tärkeintä on tietää, mitä tekee, ja tehdä se siten, että se edistää haluttua vaikutusta parhaalla mahdollisella tavalla.

Lue artikkeli
Scroll to Top